Sendikal Faaliyet Nedeniyle İşten Çıkarılan İşçilerin Hakları.

SENDİKAL FAALİYET NEDENİYLE İŞTEN ÇIKARILMA

Anayasa Mahkemesi’nin 6356 sayılı Sendikalar Yasası’nın bazı maddelerinde verdiği iptal kararı tüm çalışanların yüzünü güldürdü. Bundan sonra ‘sendikal faaliyet nedeniyle’ işten atılan tüm işçiler, işe iade davası ya da sendikal tazminat davası açabilecekler. Bu karar ile bir iş yerinde 3 -4 günlük çalışan bile sendikal gerekçeyle işten atıldığında 16 maaş tazminat alabilecek.

TAZMİNAT HAKKI

6356 sayılı yasa gereği 30 ve daha az işçi çalıştıran iş yerlerinde çalışan işçilerin ya da herhangi bir holdingte 6 aydan az çalışanlar ile belirli süreli iş sözleşmesi imzalayanların  sendikal faaliyet nedeniyle işten atılması durumunda ‘sendikal tazminat’ alamadığı gibi, işe iade davası da açamamaktadır.

Ancak AYM’nin iptaliyle, artık tüm çalışanların sendikal faaliyet nedeniyle işten çıkarılması durumunda isterse ‘sendikal tazminat’ isterse de ‘işe iade davası’ açabilecektir. Ancak iki dava birden açılamaz. Şöyle ki;

“Mevcut İş Kanunu gereği 30 ve altında işçi çalıştıran iş yerlerine işe iade davası açılamıyor. Yine bir işyerinde 6 aydan az çalışanlar ile belirli süreli iş sözleşmesi imzalayanlar da bu haktan yararlanamıyor. Anayasa Mahkemesi kararı sonrası bir işçi sendika toplantılarına katıldığı ya da sendikaya üye olduğu için işten atılırsa, o işyerinde ne kadar süredir çalışıp çalışmadığına bakılmaksızın dava açabilecek. Bu isterse işe iade davası isterse de ‘sendikal tazminat davası’ olacak.

Bir başka ifadeyle, bir işçi sendikal nedenle işten atılırsa süresine, nerede, hangi sözleşmeyle çalıştığına bakılmaksızın; işe iade davası açabilecek. Bu durumda mahkeme iki karar verebilir. O işçinin işe iadesine hükmederse işçiye sadece 4 aylık çalıştırılmayan süre ücreti ödenir ve işçi işine geri döner. İşine geri dönmek istemeyen işçiye, 12 aylık maaşı kadar ‘tazminat’ verilir.

Mahkeme, ikinci olarak işe iadesi yerine 1 yıllık ücretinden az olmayacak şekilde ‘işe iade tazminatına’ hükmedebilir. Böyle bir durumda, haksızlığa uğrayan işçi 12 maaş tazminat, ilave olarak da 4 maaş çalıştırılmayan süre ücreti olmak üzere toplam 16 maaş alabilir.”

Bu konuda haksızlığa uğrayan işçinin ‘sendikal tazminat’ davası açması durumunda ise mahkemenin 12 maaştan az olmamak üzere ‘sendikal tazminata’ hükmedebileçtir. Bu durumda da işçiye verilecek 12 maaşlık tazminat brüt maaş alacağı üzerinden hesaplanıp verilecektir.

Ofis:0212 572 05 96

Kategoriler: İş Hukuku

Guven · 18 Mart 2018 20:27 tarihinde

Mrhaba kolay gelsin ben sendikaya uye oldugumdan dolayi isveren isime son verdi bize bi uctet vererek işime son verdi bunun icin neyapmaliyim

Halil İbrahim · 14 Nisan 2018 17:52 tarihinde

Sırf sendikaya üye olduğunuzdan dolayı işten çıkarıldı iseniz tazminat haklarınız var.